Situatsiooni mõjud

iDevice ikoon Situatsiooni mõjud
Situatsioonil on ostuotsuse puhul väga suur osa. Väidetavalt tehakse 70% ostudest ostukohas. Peamised situatsioonitegurid on ümbritsev füüsiline keskkond, ümbritsev sotsiaalne keskkond, ajafaktor, ostukontekst ja psühholoogiline seisund.

Ümbritsev füüsiline keskkond

On oluline, milline on see keskkond, kus me ostu sooritame. Mõjutada võivad ruumi kujundus, mööbli paigutus, kaupade väljapanek, lõhnad, värvid, taustaks mängiv muusika. Ostukoha atmosfäär peab suurendama ostu tõenäosust.

Ümbritsev sotsiaalne keskkond                                                         

Ümbritseva sotsiaalse keskkonna moodustavad teised kliendid, aga ka kaasasolevad pereliikmed või sõbrad. Oluline mõju on müügipersonalil ja nendega suhtlemisel. Teatavat rolli mängib ka inimeste arv ostukohas. Sotsiaalne keskkond peab kokku sobima kliendi isikuomaduste, staatuse ja elustiiliga.

Ajafaktor

Tarbijal kulub aega info otsimiseks toodete kohta, ostukoha kohta. Ostuprotsessi võib mõjutada ajavahe viimase ostuga, samuti ostu, tasumise ja tarbimise ajavahe. Kui aega on vähe, võidakse valida purgitoite, poolfabrikaate, kiirtoidukohti jne. Pidevas ajahädas tarbija on nõus maksma rohkem, et oma vähest vaba aega võimalikult hästi kasutada. Samas ei kogu ajahädas tarbija nii palju infot erinevate võimaluste kohta ja eelistab läbiproovitud variante.

Ostukontekst

Ostukontekst on põhjus, miks toode ostetakse. On vahe, kas ostetakse endale või kingituseks. Kingituse ostmise puhul on müügipersonali soovitav roll olulisem. Kingituseks ostetakse tihti asju, mida endale tavaliselt ei osteta. Kingituste ostmine võib olla seotud erinevate tähtpäevade (jõulud, sõbrapäev) või sündmustega (pulmad, sünnipäev). Mõju avaldab ka kingi saaja suhe kliendiga - kas ostetakse pereliikmele või ülemusele juubeliks.

Psühholoogiline seisund  

Ostu sooritamise juures võib olla oluline tarbija tuju. Väidetavalt hindavad heatujulised kliendid kaupu positiivsemalt. Tihti loodavad kliendid ostuga tõsta tuju, parandada meeleolu. Samas on võimalik ostukoha füüsilise ja sotsiaalse keskkonnaga tõsta tarbija tuju.